Narativ.cz | website for postmodern ways in therapy and consulting

Blogy

Na řešení zaměřené vzdělávání v přístupu zaměřeném na řešení

V posledních více než dvou letech se poměrně intenzivně zabýváme s kolegy z našeho týmu Dalet (viz. www.dalet.cz) přípravou vzdělávání v přístupu zaměřeném na řešení (zkr. SF - "solution-focused"). Vzhledem k tomu, že se tomu nikdo pokud víme uceleně nevěnuje (maximálně se někde objeví "kousek šejzra" vedle "kousku z wajta" a jiných kousků z jiných směrů), řekli jsme si, že se do toho pustíme sami. Takové rozhodnutí bylo ale velice opovážlivé.

Především jsme si totiž museli položit otázku - co to vlastně chceme učit? Ačkoli jsme všichni nějak přijali za svůj SF rámec, čím více spolu diskutujeme o tom jak pracujeme a pozorujeme se při práci, tím více vidíme, jak je každé SF každého z nás jiné. Najdeme zde všechno - od existenciálně naléhavého SF, přes pragmaticky minimalistické SF až po široce integrativně otevřené SF nebo hravé a tvořivé SF. Proboha, jaké SF tedy budeme učit, když žádné jednotné nemáme? Co vlastně je SF a co už je něco jiného? Podle čeho se to dá poznat? Na tyto otázky jsme si nakonec odpověděli pomocí známého (ale často špatně chápaného) rozlišení mezi "problem-talk" (tj. konverzace rozvíjející problém) a "solution talk" (tj. konverzace rozvíjející řešení). Důležité pro nás je, že nejde o obsah, ale o proces. Nejde tedy o to, jestli mluvíme s klienty o problému nebo o řešení (obsah), ale o to, jak to děláme (proces). S klienty lze sáhodlouze hovořit o problému, a přitom rozvíjet řešení (například když využijeme nějakou metaforu, která pomůže měnit významy spojené s problémem). A naopak, při snaze rychle mluvit o řešení nebo mluvit jen o řešení a vyhýbat se byť jen zmíňce o problému, může terapeut příspívat k utvrzování a prohlubování problému. SF terapeut by měl tedy umět vést rozhovor s klienty tak, aby se nerozvíjely problémy, ale řešení. Nic složitého...ale také nic jednoduchého v praxi...

Kromě otázky CO učit, jsme si odpovídali na otázku JAK učit. Opět posun od obsahu k procesu... Shodli jsme se na tom, že kromě SF nic pořádně neumíme, takže budeme dělat to co umíme a co nás baví - budeme používat SF přístup i při výuce. Jak se to ale v praxi dělá?

Zde je náš postup:

1. Položili jsme si v týmu (skoro zázračnou) otázku: "Předpokládejme, že jsme absolvovali zázračný výcvik, který byl tak užitečný, jak jen mohl být a posunul nás tak, jak jen nás mohl nějaký výcvik posunout... jak by takový výcvik vypadal? Co by se v něm odehrávalo? Podle čeho bysme poznali, že je to zázračný výcvik a ne jen nějaký "normální"? A co ještě...?

2. Zjistili jsme, že takový "zázračný výcvik" by nám nabídnul nové pohledy na práci s klienty, nové dovednosti, které bychom mohli zkoušet a nové zkušenosti, které by nám oteváraly nové možnosti a zdroje.

3. Rozhodli jsme se tedy zaměřit na tři oblasti - podněty pro přemýšlení, podněty pro praktikování a nové zážitky (zkušenosti) a využít tři metody, které se k nim vztahují (symposia, tj. filosofické semináře, trénink dovedností a "sebezkušenost" (kterou ovšem chápeme poněkud po svém).

4. Tím jsme si vytvořili výcvik, jaký bychom chtěli mít... můžeme ale předpokládat, že i účastníci našich výcviků budou chtít to stejné? Asi nemůžeme... účastníci přijdou se svými očekáváními a potřebami. Proto jsme se zaměřili na to, jak tato očekávání zjistit, jak s nimi pracovat a jak měřit jejich naplňování a napadlo nás několik možná užitečných ale rozhodně zábavných možností.

5. Takže nakonec vlastně ani nevíme, o čem náš kurz přesně bude a jak přesně bude vypadat - stejně jako předem nevíme, jak bude probíhat terapeutické sezení s klientem. A to je sice LEHCE znejisťující, ale TĚŽCE SF...

Pokud byste to všechno chtěli zažít na vlastní kůži, je možné se ještě přihlásit na www.dalet.cz (v sekci vzdělávání/aktuální) - ovšem účast jen na vlastní nebezpečí:o)

Komentáře

Pavel Nepustil's picture

K otevření výcviku gratuluju, vypadá to skvěle! A máte dobrý webovky, konečně jsem se k nim pořadně dostal a něco si tam hned postahoval...:-) Pavel

Leos.Zatloukal's picture

Ahoj Pavle,

díky za ocenění, zrovna se tam chystám doplňovat nějaké další věci (jsem ještě pod dojmem Bridges konference v Malmö, objevily se nové podněty, zážitky i nové možnosti spolupráce). Mimochodem, zatím žádnou odbornou akci jsem si tak neužil (tedy s výjimkou koncertu proti chudobě v Brně, ale to se nepočítá jako odborná akce,ne?.-) Zkusím o tom sesmolit nějakou zprávu a dám k dispozici i pro Narativ. Leoš

ccm's picture

Ahoj Leoši,

rád bych poděkoval za seminář reteaming. Benovi jsem poděkoval osobně. Nemohl jsem si v té chvíli vzpomenout na jedno anglické slovíčko, tak jsem mu řekl, že to bylo perfect :-). Jste fajn grupa lidí. Nejvíce oceňuji skupinovou práci, tam jsem vnímal obrovský potenciál a opravdu velké uvolnění během krátké doby. Michal je fajn kluk, kromě toho, že je dobrý psychiatr. Bylo zajímavé pozorovat vývoj skupinky během krátké doby. Bylo to pro mě nejen inspirující v rámci tématu semináře, ale také z hlediska vývoje "short-time" skupinové dynamiky. Tak "hilarious" atmosféru jsem v malé skupince dlouho nezažil.

Dušan       

Leos.Zatloukal's picture

Ahoj Dušane, díky:o)

Nepřehlédněte

Workshop 2017 Werner Schütze (DE)

Dr. Werner Schütze:
OPEN DIALOG IN MENTAL HEALTH CARE

We wholeheartedly invite you to an experiential workshop, centered on the experience of being in dialogue. The workshop is suited for people who are interested in the field of mental health care, are currently working in the field, or wish doing so in future.

When: 24. - 25. 11. 2017
Where: Brno

more info..

Video

Embedded thumbnail for Jaakko Seikkula: Otevřený dialog: Nové paradigma v péči o duševní zdraví

Newsletter

Zůstaňte informováni o našich nejnovějších zprávách!

CAPTCHA
spam protection
Fill in the blank.
Network for Dialogical PracticesOtevřený dialog

Search form

CAPTCHA
spam protection
Fill in the blank.